#6 - You wrote a book about yourself, the people left it on the shelf, you'll write another one, now you've got a story that's worth talking about

Efter att ha varit inne i något av en "lässvacka", då jag på grund av för mycket skolarbete inte hade tid att läsa för nöjes skull, tog jag mig äntligen tid att läsa boken Underdog.

Underdog är skriven av Torbjörn Flygt, och handlar om att växa upp i Malmö under sjuttio- och åttiotalen. Redan efter de två första meningarna i boken ("Det är nåt visst med att ha syskon. Det är som att alltid kunna dra upp två strumpor ur byrålådan och även om de inte är ett par så är det i varje fall bättre än att gå bar på hela foten."), var jag fast. En stor del av boken består av dialoger, vilka är näst intill fantastiska.

Innan jag läste boken hade jag ingen riktigt klar bild av Malmö, åtminstone inte som jag har av Stockholm, och framför allt Göteborg, men nu har jag verkligen det. Boken genomsyras av hur det är att ha dåligt självförtroende, och att så gärna vilja bryta sig loss från sin bakgrund, och upptäcka hur otroligt svårt det faktiskt är. Den handlar om klasstillhörighet, alltså, och det, det gillar jag. Jag kan nog inte säga så mycket mer nu än "läs, läs, läs", så: läs, läs, läs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Etiketter

Tears are frozen dimonds, so we smile when we're crying. Använder Blogger.